A VAK GYERMEKEK ÁLTALÁNOS ISKOLAI NEVELÉSE-OKTATÁSA
Nem nyomorék, nem is beteg,
anyja szíve érte remeg,
Vaknak szülte meg yermekét,
fogni kell, míg él, a kezét.
Vak gyermeknek van világa,
Nem kallódik egymagába,
Iskolába is beadják,
Írni, olvasni tanítják.
(Lakatos Alfréd)
A látássérült gyermekek nevelése-oktatása
intézményes keretek között 1825 óta folyik Magyarországon. Hosszú
ideig ugyanazon intézményben tanultak a súlyos és kevésbé súlyos
fokban látássérültek. A gyógypedagógiai intézmények
differenciálódása következményeként létrejött a gyengénlátók önálló
iskolája is; először Budapesten (1956-ban), majd Debrecenben
(1972-ben).
A vakok számára pedig a mai napig Budapesten, a
Városliget szélén álló hatalmas épület az egyetlen, állami
fenntartású speciális intézmény, amely már elnevezésében is összegzi
a falai között folyó nevelő-oktatómunka fő területeit:
Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és
Diákotthon (Budapest, XIV. kerület, Ajtósi Dürer
sor 39.)
A gyönyörű
1901-ben épült, a századeleji építészeti stílus, a szecesszió
jegyeit viselve magán. Bátran állíthatjuk, nemcsak Zugló, hanem
Budapest egyik legszebb műremeke.
A kézműves tevékenységek (pl. szövés, gyékény-,
kosárfonás, kerámia) helyiségeit, majd az ezekből kialakított
speciális szakiskolai műhelyeket az alagsori részen helyezték el.
Előrelépést jelent, hogy a gyerekek testnevelését,
mozgásnevelését több tornaterem és gyógytornaszoba szolgálja, s a
régi álom valóra válása, a két tanmedencés uszoda elkészülte (a
Fővárosi Önkormányzatnak és a "Szól a szív..." alapítványnak
köszönhetően) kitűnő lehetőséget ad a viziterápiás
mozgásfejlesztésre, az úszás elsajátítására, egyáltalán a
gyerekekben az egészséges életmód iránti igény kialakítására. Az
intézmény 260 gyermek befogadására alkalmas.
A vak gyerekek számára létrehozott másik speciális
iskola a Batthyány László Gyermekotthon Római Katolikus Óvodája és
Iskolája. 1982-ben kezdte meg működését egészségügyi
gyermekotthonként. Jelenlegi helyét (Budapest XII. kerület, Mátyás
király út 29.) 1991-ben kapta. Az intézmény bővítésére 1994-ben
került sor, s így jelenleg festői környezetben, jó levegőn, a
Sváb-hegyen, új, impozáns épületben - mely jól felszerelt speciális
eszközökkel, különféle foglalkoztató helyiségekkel és úszómedencével
- 55 óvodás és általános iskolás korú gyermek nevelkedik. Az
intézmény specialitása, hogy a gyerekek nagy része halmozottan
sérült (mozgássérült-vak, értelmi fogyatékos-vak), továbbá, hogy az
intézmény - egyházi jellege ellenére - állami gondoskodásban lévő
gyermekek nevelését is vállalja.
Pécsett, a Világ Világossága Alapítvány
Rehabilitációs Centrumában (Pécs, Bálicsi utca 29.) is tanul néhány
vak gyermek a gyengénlátó gyermekek mellett. Az 1993. évi új
közoktatási törvény szerint az "elkülönített" formában történő
speciális nevelés mellett a vak gyermekek számára mint új lehetőség
az integrált (látó gyermekekkel közös) képzési forma is megjelent.
Ma már az integrált oktatásban is egyre több vak
tanuló vesz részt. Számukra a speciális segítést - Braille
tankönyvek, taneszközök, szaktárgyi felkészítés, habilitációs
fejlesztés - a Vakok Általános Iskolájában működő utazótanári
csoport biztosítja.
A vak gyermekek köre
Orvosi szempontból azok a gyermekek tartoznak e
kategóriába, akiknek látásélessége 0 (teljesen vakok), illetve
akiknek 0-0.1-ig terjedő tartományban van látásmaradványuk (ún.
aliglátók).
Pedagógiai szempontból nemcsak a vízus a
meghatározó, hanem figyelembe kell venni azt is, mikor veszítette el
látását a tanuló, veleszületett-e a vaksága vagy később vált
súlyosan látássérültté. Továbbá fontos az is, hogy a látási
fogyatékos szemészeti állapota javuló, romló tendenciájú, vagy
megállapodott-e, hiszen ennek megfelelően kell dönteni arról, hogy
látó típusú nevelésben részesüljön-e . Mindezek alapján kell
megválasztani számára a pedagógiai módszereket, eszközöket, a
megfelelő iskolatípust.
Az általános iskolás korú vak gyerekek beiskolázása
két úton történik: amennyiben a vakok óvodájában kapja a kisgyermek
az iskoláskor előtti speciális felkészítést (intenzív hallás-,
mozgás-, tapintás-, tájékozódás-, értelemfejlesztés), akkor
iskolaérettségének megfelelően léphet az első osztályba. Ha nem
részesül speciális óvodai nevelésben, akkor a Látásvizsgáló Országos
Szakértői és Rehabilitációs Bizottság vizsgálata és beiskolázási
javaslata alapján kezdheti meg a tanuló iskolai tanulmányait. Az új
közoktatási törvény értelmében a szülőnek joga van a "szabad"
iskolaválasztáshoz, amennyiben az általa kiválasztott intézmény
biztosítani tudja a gyerek megfelelő fejlődéséhez szükséges
személyi- és tárgyi feltételeket. Ezért igen fontos a Bizottság
szakvéleményének és a szülői igényeknek az egyeztetése.
A vak gyermekek látássérülésének oka szerint az
utóbbi 15 évben átrendeződés történt, s ez a folyamat felgyorsult.
Az összlétszám 70%-át a koraszülöttség következtében kialakult
látássérülés jelenti. Hasonlóképpen magas a teljesen vakok, illetve
az aliglátók közül a legkevesebb látásmaradvánnyal rendelkezők, az
ún. fényt érzékelők száma (az összlétszám 70%-a).
A 8 évfolyamos rendszerből a 4., 6., 8.
osztályfokon ki lehet lépni, így a vak gyermekek is a látókkal
azonos eséllyel kapcsolódhatnak be más iskola képzési
rendszerébe.
A vak gyermekek számára fő cél: az általános
alapműveltség elsajátítása. A tananyag - bizonyos módosításokkal - a
látó általános iskolai tanulók számára előírtakkal azonos.
A nevelési-oktatási feladatok megtervezésekor, a
módszerek választásakor azonban a pedagógusnak figyelnie kell arra,
hogy a vak gyermek ismeretszerzése - a látás hiánya miatt - más, a
külvilág iránti látó beállítódás helyett elsősorban a haptikus (bőr-
és mozgásérzékelés) és a hallási beállítódás jellemzi. Ezért fontos
minél korábban megkezdeni az ép érzékszervek gyakoroltatását, a
hallás, tapintás, szaglás, ízérzékelés fejlesztését.
A vak gyermek korlátozott a tájékozódásban,
közlekedésben, az önkiszolgálás különféle területein. Mindez
pszichésen megterhelő lehet számára, ezért esetleg személyiségzavar
(pl. önállótlanság, passzivitás, önbizalomhiány, vagy túlzott
önérvényesítés, indulatosság) alakulhat ki. A pedagógus csak
fokozott odafigyeléssel, egyéni bánásmóddal korrigálhatja mindezt.
A matematika oktatás speciális eszközei: abakusz,
mértani testek, speciális körzők, vonalzók, függvénytábla stb. A
földrajz és a történelem oktatásában használatos domború térképeken,
földgömbön történő tájékozódás sok gyakorlást igényel.
A műveltségi területek szaktárgyakra történő
bontásakor az alábbi szakanyagok változtatására került sor:
Módosításra szorult a
testnevelés és az életvitel és gyakorlati ismeretek szaktárgy
tananyaga.
Speciális tananyaga van a rajz és ábrázolás
tantárgynak, a gépírás és szövegszerkesztésnek, a
számítástechnikai alapismereteknek. "Beszélő számítógépek"
kezelésének elsajátítása hasznos és fontos az önálló
ismeretszerzés szempontjából, egyben speciális segédeszköz a vak
emberek számára.
A tehetséggondozás terén két műveltségi terület
felkarolása a fiatalok továbbtanulása, munkalehetőségeinek bővítése
szempontjából fontos feladat:
Továbbá különféle speciális segédeszközök (Optacon,
Braille-kijelzők, Braille-jegyzetelők stb.) megismerését,
használatuk elsajátítását is lehetővé kell tenni.
Fokozott figyelmet kell fordítani azok gimnáziumi
felkészítésére, akik segítségre szorulnak.
Biztosítani kell a zenetanulás és a sportolás
lehetőségét is a gyerekek számára.
Pedagógiai és egészségügyi rehabilitációt az
évfolyamra megadott óraszám 40%-ában lehet nyújtani a súlyos fokban
látássérülteknek.
A rehabilitáció főbb területei:
az ép érzékszervek intenzív
fejlesztése,
beszédhiba-javítás,
intenzív mozgásfejlesztés (tapintás, finommozgás,
kézügyesség fejlesztése, testtartási hibák (pl. fejlógatás,
túlmozgások) javítása, súlyosabb esetekben gyógytestnevelés
biztosítása, a közlekedést, tájékozódást segítő ismeretek konkrét
élethelyzetekben történő alkalmazása (mozgástréner segítségével a
fehér bot technikájának elsajátítása),
személyiségzavarok megelőzése, ha szükséges,
pszichológus segítségével (helyes önértékelés, önelfogadás,
alkalmazkodási képesség fejlesztése, megfelelő társas
kapcsolatokra felkészítés),
a helyes viselkedéskultúra kialakítása (leendő
munkahelyen, hivatalos helyeken, stb.)
A diákotthon szerepe a tanulók
nevelésében
A vak gyermekek nagy része a speciális beiskolázás
miatt az iskoláztatás idejére diákotthoni elhelyezésben részesül. A
nevelő munka e téren kiterjed:
az iskolai tanulási
tevékenységet kiegészítő egyéni tanulásra, ismeretszerzésre;
az önálló életvitelre felkészítés különféle
színtereken történő gyakoroltatására (pl. háztartási munkák,
önellátás-, mozgás-, tájékozódás- fejlesztés);
szabadidő hasznos eltöltése iránti igény
kialakítására (klub- foglalkozások, zenehallgatás, egyéb
kulturális jellegű programok, kirándulások stb.);
az állami gondoskodásban lévő növendékek számára
családiasabb elhelyezés és légkör kiépítésére (lakásotthon
létrehozásával).
A speciális intézményekben követelmény, hogy
gyógypedagógiai végzettségű pedagógusok foglalkozzanak a
gyermekekkel. A 6. osztály-foktól kezdve a szaktárgyak tanításában a
szakos végzettség meglétét, illetve megszerzését szorgalmazzák és
várják az iskolák a pedagógusoktól, éppen a gyermekek megfelelő
színvonalú felkészítése miatt.
A továbbtanulás a vak gyerekek számára is integrált
formában biztosított gimnáziumokban, illetve szakközépiskolában. Új
lehetőség a speciális szakiskolai képzés (számítógép-kezelői,
szőnyegszövő, kosárfonó, kefekötő szakmákban) Budapesten, a vakok
iskolájában és Pécsett a Világ Világossága Alapítvány Rehabilitációs
Centrumában.
Távolabbi célok
Pedagógiai szempontból a látássérült gyermekek
oktatásával, nevelésével foglalkozó szakembereknek folyamatos
szakmai, elméleti, módszertani megújulásra van szükségük, ami az
általános pedagógiában és a gyógypedagógia területén való
elmélyülést feltételezi, s követni tudja az alapképzésben történt
változásokat. Ehhez nyújt megerősítést a több mint 170 éves múlt, a
látássérültek oktatásában eredményesen munkálkodó elődök
tiszteletreméltó tevékenysége.
|