Bernard MALAMUD:  A beszélő ló


Malamud világa egyre tágult - míg korai elbeszéléseiben tartalmilag elsősorban a kisemberek írója, stilárisan pedig afféle konzervatív, "kisrealista" mester volt, későbbi korszakában tematikája is kiszélesedett, formailag is merészebb, kisérletező kedvűbb lett. Mindjárt a címadó novella is szinte szürrealista jellegű írás: hőse, Abramowitz, a cirkuszi beszélő ló, aki végül összevész goromba, süket gazdájával, s mint kentaur kezd új, szabad életet. Fura, pszichológiailag nehezen érthető játékot űz egy másik novella hősnője férjének neves építésztanítványával (Levelek egy hölgytől vacsora közben). Babona és szélhámosság különös keveréke elevenedik meg egy harmadik írásban (Az ezüstkorona). Gyökeres váltásról nincs szó, eleven marad a jellegzetes zsidó tematika (Az én gyilkos fiam; Az Isten haragja). Akad hagyományos, pszichológizáló elbeszélés is, mint például a fiatal szomszédnője iránt szerelemre gyúló, majd kiábránduló öreg orvos története (Nyugdíjban), de a sima felszín alatt olykor olyan irracionális dühök (A Rembrandt-sapka), féktelen indulatok dúlnak, mint amelyek A lakókat jellemezték (ezt az Ördögűzés című kitűnő novellában még az íróhősök szerepeltetése is erősíti.)
Nagy író kitűnő kötete minden novellakedvelő olvasmánya.

(Legeza Ilona)   


 Szerzők szerinti válogatás: M 

 Állománylista 

 Főoldal