William FAULKNER:  Szentély


Az egyik legjobb, legrejtélyesebb Faulkner-alkotás. A cselekmény önmagában véve ponyvatörténet: egy jó társadalmi körökből való fiú megszöktet egy hasonló réteghez tartozó lányt a kollégiumból. Lerészegednek, összetörik kocsijukat. Ebből a banális történetből azonban az irracionális borzalmak, gyilkosságok, szadista gaztettek, árulások, hamis eskük, megerőszakolások stb. hosszú sora következik, ezekről szól a regény. A pár ugyanis útjába kerül, hálójába bonyolódik egy ördögien gonosz, démoni figurának, a többszörös gyilkos Popeye-nek.

Faulkner tudatosan rájátszott a harmincas évek Amerikájának minden giccs-műfajára: a női főszereplő, az elszöktetett Temple Drake tipikus szűzkurva, egyuttal megesett úrilány és a "végzet asszonya" is; ellenpárja a jóságos szajha, Ruby Lamar, aki minden fertőben is meg tudta őrizni tisztességét, tartását. Hasonló patronoknak látszanak a többi szereplők is, a regény mégsem olvasható ezeknek a sugalmaknak az alapján. Mindenekelőtt társadalomkritikája miatt, aminek egyik eszköze a stílus- és sztori-imitáció is. De ezt szolgálja Drake útjának ábrázolása is. Igen figyelemreméltó a mű lélektani síkja is: szinte dosztojevszkiji módon számol be Faulkner, ám nem az egyes cselekedetek motívumairól - ezt a regénytörténet nem is bírná el -, de azokról az ösztönökről,vágyakról, belső döntésekről, amelyeknek a cselekedetek csak szimbólumai, jelzései. A regény igazán fontos síkja azonban még mélyebben van: mitikus, példázatszerű, szinte biblikus jellegű a történet. A gonoszról szól, az emberi és nem a túlvilági pokolról, az ördögiről az emberben és a társadalomban. Ez a mitológia teljesen egyéni mégis általános érvényű. A regényt ez a szint, ez az értelmezés emeli a legnagyobb művek közé, a dantei, mellville-i alkotások közelébe.

(Legeza Ilona)   


 Szerzők szerinti válogatás: F 

 Állománylista 

 Főoldal