JÓKAI Mór:  A régi jó táblabírák


A regény azok közé a Jókai-regények közé tartozik, amelyek az abszolutizmus idején a "régi" Magyarország felidézésével, az 1848 előtti magyar világ feltámasztásával igyekeztek lelket verni a bénult, csalódott magyarságba. A szándék azonban csak félig magyarázza ezt a többszörösen összetett Jókai-művet. A megyei-közigazgatás, ügyintézés, igazságszolgáltatás patriarchális színekkel megfestett rajza csak a regény egyik szintjét adja. A másik egy későbbi, sokáig dekadensnek, újabban nagyon is modernnek tartott Jókait előlegez, az emberi perverziók, az arisztokrata különcségek, a démoni gonoszságok szinte a már mai "fekete" irodalmat anticipáló szint, akár egy másik regénynek is felfogható, de kifejthető a műből egy harmadik szint is, a szarkasztikus, gyilkos humorú Bach-korszakot perszifláló alkotás. A három rész kétségkívül kevéssé harmonizál egymással, de külön-külön mindegyik remek, együtt pedig a legérdekesebb Jókai egyveleget nyújtják. A derék köznemes táblabírák ügyködése, a népen segíteni akarása éppúgy elragadhatja az olvasót, mint a Brenóczy-grófok (apa, fia és leánya) ördögien fantasztikus sztorija, vagy a bérlő Krénty "gyarmatosító" törekvései, az új (átlátszó módon hollandinak nevezett, valójában persze német) telepesek sorsa. Nemcsak irodalmi, de történelmi értéke is van annak a hatalmas tablónak, amelyet az író 1846-47-es nagy zempléni éhség-tragédiáról fest és amely minden katasztrófa-irodalom egyik kiemelkedő csúcsteljesítménye. Ez a több szempontból is figyelemre méltó mű persze egyúttal hamisítatlan Jókai-regény: hatalmas tablókkal, krimiszerűen izgalmas cselekménnyel, csodás lírával és utánozhatatlan humorral.

(Legeza Ilona)   


 Szerzők szerinti válogatás: J 

 Állománylista 

 Főoldal